يکشنبه ٣١ تير ١٣٩٧
صفحه اصلی > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

مرکز پژوهشی مفهوم موعود در ادیان و آیین های هند آغاز به کار کرد

دراین کنفرانس یک روزه که با هدف ایجاد ارتباط علمی ووحدت گرایی وهمچنین گفتگوی تطبیقی ادیان و مذاهب جهت شناخت  شخصیت و ویژگی های اخلاقی ، معنوی واجتماعی منجی ومهمترین اهداف منجی موعود وتحولات جهانی درزمان ظهور ازمنظر ادیان برگزارشد؛

اندیشمندان وصاحب نظرانی ازادیان آسمانی اسلام شامل علمای شیعه و اهل سنت ، مسیحیت و آیین های هندی شامل هندوییزم ، سیکیزم ، و جینیزم مشارکت داشتند .  دراین کنفرانس یک روزه که با هدف ایجاد ارتباط علمی ووحدت گرایی وهمچنین گفت و گوی تطبیقی ادیان و مذاهب برگزار شد ؛

اندیشمندان وصاحب نظرانی ازادیان آسمانی اسلام و مسیحیت و آیین های هندی شامل هندوییزم ، سیکیزم ، وجینیزم مشارکت داشتند و درباره شناخت شخصیت و ویژگی های اخلاقی ، معنوی واجتماعی منجی ، مهمترین اهداف منجی موعود و تحولات جهانی در زمان ظهور و بررسی نشانه ها وشرایط جهانی درعصر ظهور از منظر ادیان به گفت و گو وتبادل نظرپرداختند .

درسخنرانی افتتاحیه ، حجت الاسلام و المسلمین صالح نماینده جامعه المصطفی ضمن تقدير وتشكر ازعلما وادنديشمندان اديان مختلف براي حضور در اين نشست علمي عنوان کرد :

در همه مذاهب اسلامی ظهور موعود و منجی كه با نام حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه) معرفي شده  یکی از اصول مسلّم دیني است . با ظهور وي تحولات بنیادین درجهان ایجاد شده و او جهان را که گرفتار ظلم وفساد وفقر شده پرازعدل و داد و رفاه اقتصادی می کند.

رییس نمایندگی جامعه المصطفی درهند یکی از راههای برقراری صلح در جهان را ارتباط بین ادیان و مذاهب دانست و اظهار کرد: مامعتقد هستیم یکی از راههای برقراری صلح در جهان ،ارتباط بین ادیان و مذاهب است درجهان امروزکه هر روز در گوشه ای از دینا شاهد چالش های بزرگی مانند خشونت وتوسعه افراط گرایی وتروریزم هستیم ادیان برای ساختن جهانی آرام و صلح آمیز باید باهم همکاری گسترده ای داشته باشند. لذا نشست رهبران ونخبگن تاثیر گذار در میان توده های مردم می تواند به فهم و درک مشترک برای برقراری صلح بین ادیان و مذاهب کمک قابل توجهی کند.

ایشان در بخشی دیگری از سخنان خود تاکید کرد که مسئله موعود و ظهوریک نجات دهنده در آینده ، اختصاص به دین یا مذهب خاصی ندارد بلکه این عقیده، تقریبا در تمامی ادیان و مذاهب حتی آیین های غیرآسمانی وجود دارد که نشان دهنده اهمیت وجایگاه مساله منجی موعود در آِینده بشریت است .

رییس نمایندگی دانشگاه المصطفی در هند در ادامه به تلاش برای پایان دادن به ظلم و بی عدالتی و نابودی قدرت های استکباری ، گسترش عدالت و برقراری صلح و آرامش ، توسعه معنویت و اخلاق در میان جوامع مختلف بشری و ریشه کن کردن فقر و توسعه رفاه اقتصادی اشاره کرد و گفت وجود یک رویکرد معنوی گرا نسبت به مفهوم منجی در تقریبا تمامی ادیان و آیین ها، به برقراری عدالت فراگیر در جهان کمک می کند.وی در باره فلسفه حکومت جهانی حضرت مهدی از منظر اسلام نیز گفت: تشکیل حکومت جهانی براساس عدالت و سعادت بشر، حاکمیت انسانهای مومن و درست کار، برقراری صلح فراگیر و همزیستی دوستانه بشریت و پیروان ادیان با یکدیگر و نابودی ظلم و توسعه عدالت در روی کره زمین  وانجام اصلاحات دینی، فکری وفرهنگی ، اصلاحات اجتماعی و اصلاحات اقتصادی از عمده ترین اهداف پیروی از فلسفه ظهور در اسلام است. 

سخنران بعدی این کنفرانس »پدر وارگیس» ( نماینده مسیحیت) بود : ایشان از نمایندگی جامعه المصطفی و کلیه دست اندر کاران این سمینار جهت دعوت ایشان تشکر و قدردانی نموده و در زمینه موضوع کنفرانس گفت عقیده به منجی در مسیحیت و یهود هم وجود دارد . ما معتقد هستیم که حضرت عیسی دراخرالزمان برای نجات بشریت ظهور خواهد کرد . همچنین ایشان با تاکید بر ضرورت اتحاد ونزدیکی ادیان به یکدیگرگفتند ما همه از یک پدر ومادر هستیم و باید نسبت به هم مهربان باشیم و با یکدیگر اتحاد داشته باشیم .

 سخنران بعدی این کنفرانس آقای رفیق احمد سلفی از علمای اهل سنت بود ایشان در زمینه آخرالزمان گفتند درمنابع اهل سنت تصریح شده است که یکی ازعلایم بزرگ آن روز ظهور امام مهدی می باشد . وی در ادامه افزود درباره مهدویت نوعا درمیان مسلمانان چند دیدگاه وجود دارد که به نظرما قول صحیح این است که امام مهدی که از ذریه پیامبر و از فرزندان حضرت زهرا است و در آخر الزمان خواهند آمد و زمین را پر از عدل و داد می نمایند ایشان در ادامه با بیان احادیثی از کتاب های معتبرسنت درباره ویژگی های امام مهدی گفتند احادیث زیادی از نوع صحیح و حسن که به حد تواتر معنوی رسیده بر این امر دلالت می کند . و درباره این روایات گفتند بهترین کتابی که احادیث مهدی عجل الله را به طور کامل جمع آوری کرده دکترعبدالعظیم می باشد و نام کتاب خود را الاحادیث الوارده فی المهدی فی المیزان الجرح و التعدیل گذاشته است.ایشان در بخش آخر سخنرانی سه شبه مطرح نموده و به آنها پاسخ دادند.

شبه اول : احادیثی درباره مهدی عجل الله که متناقض و ضعیف می باشد

شبه دوم: احادیثی که درباره مهدی عجل الله ار اسرائیلیات بوده است.

شبهه سوم : بخاری و مسلم احادیث.

درباره شبه اول گفتند اگر در این زمینه فقط یک حدیث صحیح هم داشته باشیم باز هم مطلب ثابت بود چه برسد به این که احادیث در این زمینه به حد تواتر معنوی رسیده باشد.

درباره شبهه دوم گفتند درباره این مطلب شکی نیست که احادیثی ازاسرائیلیات درباره موضوع مهدی عجل الله داریم اما ما احادیث صحیح زیادی داریم که برای اثبات مطلب کافی بوده است. 

درباره شبهه سوم باید گفت معیار اصلی صحیح و عدم صحیح بودن احادیث است نه این که در بخاری و مسلم آمده باشد و ما احادیث صحیح زیادی داریم که در کتاب های مختلف ما آمده که در بخاری و مسلم نیامده آیا آنها را رها کنیم.... 

سخنران ديگر اين کنفرانس يکي از رهبران آِین هندوییزم به نام آقاي «اچاريه پرمود کرشنن» بود که ضمن اشاره به جود اعتقاد به منجي عالم در هندویزم گفت در آیین هندو، موعود نجات بخش موسوم به (( کالکی kalki))  ظهور خواهد کرد.زمانی که ظلم واستکبار ودروغ همه جا را فرا می گیرد منجی می اید تا بدی و فساد را نابود کند .وی گفت همین اعتقادی که مسلمانان به حضرت مهدی به عنوان منجی دارند ما هم در هندوییزم داریم  لذا منجی در ادیان مختلف به نام های گوناگون است اما حقیقت آن یکی است و همه انسان ها در انتظار امدن او می باشند .    


١٢:٠٤ - پنج شنبه ١٣ ارديبهشت ١٣٩٧    /    شماره : ٩٣١٨٧    /    تعداد نمایش : ٥٩



خروج