دوشنبه ٢٩ آبان ١٣٩٦
صفحه اصلی > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس دانشگاه مولانا ابوالکلام آزاد هندوستان تأکید کرد

خدمات ارزنده قم در پایه ریزی علوم انسانی اسلامی ستودنی است.

 

پروفسور اختر الواسع رئیس دانشگاه مولانا ابوالکلام آزاد هندوستان در دیدار با آیت الله اعرافی، رئیس جامعه المصطفی، ضمن ارائه گزارشی از اوضاع اجتماعی اقتصادی مسلمانان هندوستان، تصریح کرد:باید فعالیت های تقریبی جامعه المصطفی در سراسر جهان، به پیروان مذاهب مختلف اسلامی معرفی شود، تا همه مسلمانان با ظرفیت بین المللی این نهاد اسلامی آشنا شوند.  

وی توجه به احیای زبان و ادبیات فارسی در سرزمین هند را یکی از اهداف سفر خود به ایران و بازدید از جامعه المصطفی عنوان کرد و یادآور شد: امیدواریم با همکاری جامعه المصطفی، مرکزی تخصصی به منظور ارائه و احیای زبان و ادبیات فارسی در هندوستان تأسیس کنیم.

رئیس دانشگاه مولانا ابوالکلام آزاد هند تجمیع علم و ایمان در شهر مقدس قم را از مهمترین دلایل حضور خود در این شهر عنوان کرد و اذعان داشت: شهر قم ضمن توجه به گفتگو میان مذاهب اسلامی و ادیان الهی، از افراط  و تفریط دینی و مذهبی مبرا بوده، نهضت دینی نابی را به جهانیان عرضه می کند.

پروفسور اختر الواسع در پایان، توجه به مباحث عرفانی را از مهمترین مولفه های اثرگذار در تعمیق ارتباطات میان مذاهب مختلف اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: قم شهری است که ضمن پیوند میان دین و دنیا، در پایه ریزی علوم انسانی اسلامی خدمات بزرگی را به جامعه اسلامی و بشری ارائه نموده است.

رئیس جامعه المصطفی در دیدار با پروفسور اختر الواسع رئیس دانشگاه مولانا ابوالکلام آزاد هندوستان و چندتن از اسلام شناسان و شخصیت های علمی این کشور، تصریح کرد: علقه ها و پل های زیادی میان دو کشور ایران و هند وجود دارد که به لحاظ تاریخی، فرهنگی، زبانی و تمدنی ارتباطات عمیقی را ایجاد نموده است.

وی زبان های فارسی، عربی و اردو را از مهمترین زبان های تمدنی اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: سوابق تاریخی نشان دهنده پیکره ای واحد میان مسلمانان ایران و هند است، این برادری در عصر کنونی کاملاً ملموس و محسوس است.

رئیس جامعه المصطفی به سفر خود به هندوستان و بازدید از مراکز دینی این کشور اشاره نمود و ابراز داشت: میان شهر مقدس قم و لکهنو هند پیوند عمیق اسلامی و دینی وجود دارد.

آیت الله اعرافی ضمن اشاره به شهر قم به عنوان قطب مهم علم دینی در عصر جدید، به پاره ای از اصول و سیاست های حاکم بر این شهر اشاره نمود و اظهار داشت:قم به قرائت و تفسیری از اسلام معتقد است که در آن هیچ افراط و تفریطی وجود ندارد.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه، قرائت و تفاسیر سه گانه حاکم بر جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: اسلام متحجرانه، تندرو و افراطی که در حرکت های داعشی عصر جدید مشاهده می شود، نخستین قرائتی است که بدون تعقل و توجه به شرایط دنیای کنونی فعالیت می کند.

وی اسلام لیبرالیستی و سکولاریستی را از دیگر گفتمان های حاکم بر جهان اسلام برشمرد و ابراز داشت: این گفتمان مبارزه و مجاهدت را از اسلام جدا نموده، اسلام را به صورت فردی و منزوی تفسیر می کند. این گفتمان فارغ از بحث مذاهب، در میان شیعیان و اهل تسنن نفوذ نموده است.

 

 


٠٨:٢٠ - دوشنبه ١٩ تير ١٣٩٦    /    شماره : ٨٦٢٨٨    /    تعداد نمایش : ٨٣



خروج