يکشنبه ١٦ مرداد ١٤٠١
صفحه اصلی > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش وبينار بررسی "شخصيت امام حسين (ع) در اديان"

 اين وبينار در شبکه های مجازی زنده پخش شد و بطور گسترده از سوی کاربران شبکه های مجازی مورد استفاده قرار گرفت.

در اين وبينار علاوه بر رئيس نمايندگی شخصيت های نظير دکتر مفتی مکرم احمد امام جمعه  فتح پوری مسجد دهلی، پروفسوراختر الواسع  رئيس دانشگاه ابوالکلام جودپور،شری پرمود کرشنم رئيس مؤسسه کلکی اوتار(کسی که در آخر الزمان می آيد)، سوامی سارنگ شاعر بين المللی برای صلح در اديان و دکتر ربانی رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در هندوستان ....در اين وبينار سخنرانی کردند.

 

در ابتدای اين وبينار دکتر فياض که مجری وبينارهم بود از شرکت کنندگان در اين وبينار تشکر بعمل آورد و برنامه را با قرائت اشعار معروف جواجه معين الدين چيستی رحمة الله علیه در مدح امام حسين

(ع) آغاز نمودند.

در ابتدای اين وبينار نماينده محترم جامعة المصطفی در هندوستان جناب اقای شاکری گوشه های مختلف زندگی امام حسين (ع)را مطرح نموده وگفتند:

من درچھاریا پنج محور با اختصار بیان می کنم که امام حسین علیه السلام چرا به همه انسان‌ها تعلق دارد.

۱. آزاد مردی و آزاد اندیشی

یکی از علت ھای که مردم جهان به ایشان عشق می ورزند وایشان به آنان تعلق دارد آزاد مردی وآزاد اندیشی ایشان هست امام حسین علیه السلام از اول قیام تا آخرین نفس زندگی خود سخن از آزادگی و حریت می زند اینکه انسان نباید زیر بار ظلم و استبداد برود وقتی ایشان در لحظات آخر بود و جان نداشت و لشکر ابن سعد می خواست به خیام حمله کند فرمود:’’اگر دین ندارید آزاد مرد باشید‘‘ چون آزادگی، انسان را جرئت می دهد که حقوق دیگران را رعایت کند، وقتی به غلام خویش جون مواجه می‌شود به او می فرماید: عزیزم تو تا الان با ما بودی در کنارم بودی خدمتگزار من بودی ولی الان زمان جنگ هست، برو خودت را نجات بده یعنی به او حق انتخاب داد تا آزادانه راه خود را انتخاب کند و زیر بار زور  نباشد.

به نافع بن هلال در شب عاشورا می گوید: ای نافع از این تاریکی استفاده کن و خود را رها ساز یعنی تو آزاد هستی همچنین درشب عاشور بیعت را ازهمه برمی‌دارد و می‌فرماید:شما همه آزاد هستید یعنی مسیر انتخاب همواره توام با آزادیِ باشد بنابر این امام حسین اصل آزادی را به جامعه انسانی ارایه کرد

۲۔ ظلم ستیزی 

یکی از نکاتی که کار امام حسین را به ديگراديان جهان شناساند و نيز دنیا را عاشق حسین می سازد ظلم ستیزی است .

امام حسین علیه السلام السلام به جامعه انسانی درس می دهد که هرگز زیر بار ظلم نروند بنابراین حرکت امام حسین فرا دینی بوده است۔ بزرگ مرد تاریخ انقلاب هندوستان مهاتما گاندی وقتی که در سختی قرار می‌گیرد می‌گوید: "من از حسین الگو گرفتم "

نیلسن مندیلا "آخرین شبی که تصمیم گرفتم  که همه خواستھای حکومت را قبول کنم و خودم را خلاصی دهم  ولی در ھمان شب واقعه کربلا ویاد امام حسین به من قوت بخشید و درراه خود من را مستحکم قرار داد که وقتی امام حسین در چنین وضیعت تسلیم نشد من چرا تسلیم ظلم واستبداد شوم"

وقتی حضرت  امام حسين به سوی کوفه در حال حرکت بود در میان راه با هزار سپاهیان دشمن روبرو می شود یکی از اصحاب به ایشان می گوید: در این حال جنگیدن با آنان برای ما آسان است نسبت به سپاه بعدی که روبروی خواهیم شد، ایشان فرمود: من برای جنگ نیامده ام حتی خود با دستان مبارکش برخی ازاین دشمنان را آب نو شانید.

۳۔ اهمیت به خانواده

امام حسین با خانواده حرکت می کند، چون وقتی انسان با خانواده باشد احساس آرامش می کند ایشان با این کاردرس با خانواده ماندن را به ما می‌دهد یعنی من نیازمند به خانواده هستم تا با آنان زندگی کنم و اين که انسان اگر خانواده همراه داشته باشد می تواند الگو باشد و عملا خانواده حسين (ع) ادمه دهنده راه او شدند.

۴۔ توجه به ساحت های تربيتی همانند عبادت و بندگی:

تربیت عبادی روز تاسوعا وقتی سپاه دشمن حسين و ياران با وفای شان را محاصره کرد به برادر خویش ابوالفضل العباس فرمود: جانم فدای تو باد از این‌ها بپرس چه خبر است آنها گفتند که از امیر نامه جدید رسیده که یا بیعت کنید یا کشته شوید برادرش این خبر را به امام حسین علیه السلام رساند ایشان گفتند به اینها بگو مارا یک شب مهلت بدهید که می خواهم با خدا راز ونیاز بپردازم. این یک درس برای جوامع بشری بود که انسان نیاز به خدا دارد همین طور به ساحتهای دیگراخلاقی توجه داشت که درهمه مذاهب و ادیان وجود دارد بنابر این امام حسین علیه السلام الگوی برای همه انسان‌ها ست.

در ظهر عاشورا به نمازی می ايستد و جان خودش و اصحابش را به خطر می اندازد تا الگويی برای تمام انسانها باشد.

5. توجه به اخلاق:

نسبت به دشمنان همچون حر که جلوی سپاه حسين(ع) را گرفت و بزرگترين ظلم را به او کرد با رویکرد عفو و گذشت مواجهه می شود و از همه خطاهای او میگذرد. 

جناب مفتی مکرم احمد که يکی ديگر از سخنرانان اين وبيناب بودند نيز در سخنان خود گفت:

حادثه ای که در کربلا رخ داد دل ما راغمگین ساخت و پر از غم نمود ما هر روز آن را یاد می کنیم

امام حسین علیه السلام به دنبال حکومت وپول ومقام نبود به همین جهت با خانواده خود و کودکان و زنان و خواهران و دختران خویش حرکت کرد. ایشان لشکرکشی نکرد بلکه در هنگام نبرد فرمود: من فرزند دختر پیامبر شما هستم ولی آنان  سخنانش را گوش ندادند بلکه در حال تشنگی و گرسنگی ایشان را به قتل رساندند.

بزرگترین پیام  امام حسین ظلم ستیزی است. من این نکته را نیز اضافه کنم که برای انسان جان دادان  خود و قربانی و فداکاری  آسان است اما فداکاری خویشاوندان و دوستان بسیار سخت است امام حسین نه تنھا جان خود فدای اسلام نکرد بلکه خویشاوندان و دوستان خویش را نیز فدا کرد. دشمنان به اين جرم اکتفا نکردند بلکه بعد ازشهادت شان به خیام آتش زدند و خانواده ا ش را اسیر کردند و سرهای شهیدان را به نیزه کردند و از کربلا تا شام اظهار خوشحالی کردند. ولی در مقابل حضرت زینب و امام سجاد با خطبه های شان پستی دشمن واعتلای کلمه حق را بیان نمودند که کلمات گوهر بار ایشان  تا قیامت برای مومنین مشعل هدایت و بیانگر پیام حسینی است  که شعرا  عظمت وپیام امام حسین را در اشعار خود گنجاندند مثلا خواجه معین الدین چشتی درباره ایشان اين اشعار را سروده است.

شاه است حسین      پادشاه است حسین

دین است حسین      دین پناه است حسین

سر داد نداد دست در دست یزید

حقا که بنای لااله است حسین

 یزید نابود شد ولی امام حسین(ع) و پیام ایشان زنده هست امروز مومنین بر امام حسین و اصحابش درود می فرستند و به ایشان توسل می جویند ما باید آموزه‌های ایشان مانند سخاوت،ایثار ، عفو ، بخشش ،پرستاری مریضان، دست گیری مقروضان و مجاهده در راه خدا را یاد بگیریم .ایشان در حقیقت جانشین حقیقی رسول خدا بود که ما را درس زیستن ومردن حقيقی یاد داد .درباره امام حسین(ع) و برادرش امام حسن (ع)فرمود: خدایا من اینان را دوست دارم توهم دوست شان بدار وکسی که با اینان عشق ورزد او را نیز دوست داشته باش. ما افتخار می کنیم عاشق ایشان هستیم بلکه غلام غلامان او هستیم و از خدا می‌خواهیم با محبتش زنده بمانیم و بر محبت آنان ازدنیا برویم تا در روز قیامت بگوید که اینان از ما هستند. کسانی که با یزید هستند خودشان می داند که روز قیامت با آنها چه خواهد شد .

یزید دو سال بعد از شهادت امام حسین (ع) سال  شکم درد گرفت و واصل درک شد.

همه می دانند که  يزيد فاسق و فاجر و شراب خوار و عیاش بود او با جانوران و کنیزان زندگی می کرد بنابراین امام حسین علیه السلام چگونه با او بیعت می کرد؟ و ستمی که بر امام حسین(ع) و خانواده‌اش شده در جهان نظیری ندارد .البته واقعه کربلا درس عبرت است و درسی که امام حسین(ع)  ،حضرت عباس علی اکبر و زینب کبری داده اند و آن ایستادگی و ثبات قدم در مقابل ظالمان است.

سوامی سارنگ يکی ديگر از سخنرانان در ابتدا خطاب به عزاداران شيد الشهدا گفت:  

شما همه عزاداران امام حسین هستید این شرف بزرگی برای شما است . عزای امام حسین هست که ادب گریه را به ما یاد می‌دهد.  تعزیه واژه عربی است که به معنای سینه زنی  و دلداری دادن است. یک شاعر هندو می گوید:

"من دارم فکر می کنم که در کربلا یک طرف نهر فرات بود و سمت دیگری تشنگی بود اما جای تعجب این است کسانی که آن روز آب خوردند  مردند و نابود شدند ولی لب تشنگان هنوز هم زنده هستند"

یکی ديگر از شاعران هند می گویند:

خدا کا شکر هے هم هندوں میں       کوئی شبیر کا قاتل نهیں هے

یعنی ما شکر خدا می کنیم که در میان هندوها کسی قاتل امام حسین نیست. امام حسین دوست داشت هند بیاید وما نیز دوست داشتیم که او بر سرزمین ما قدم نهد اگر او به اینجا می آمد سرزمین ما غنی می شد امام حسین بافدکاری زندگنی را معنی بخشید. من فکر می کنم که اگر ایشان این فداکاری نمی کرد وضعیت  جهان بسیار بدتر می شد که نمی‌توانستیم پیش‌بینی آن را بکنیم

اگر شما امروز جلوه‌ای از برادری و اخوت و فداکاری در جهان مشاهده می کنید این بخاطر فداکاری امام حسین علیه السلام است که با شهادت خود و دوستاننش وخویشاوندان به ما عزت بخشيد .گرچه سراو و یارانش بالای نیزها رفت و خيمه هایشان آتش کشیده شد ولی انسانیت را از نابودن شدن نجات داد. من خیال می کنم  این به خاطر کرامت امام حسین علیه السلام است که ما امروز درآرامش زندگی می‌کنیم و به خویشاوندی خودمان ارج می نهیم. امام حسین در هنگام برخورد با مشکلات و مصائب پایبند اصول زندگی بود.

سوامی نيز گفت : اولین روضه خوانی امام حسین  درروز تولد ایشان بوده است. وی معتقد است 

در هند اولین بار روضه خوانی در سال ۱۰۳۱میلادی برگزار شد و  در سال ۱۱۴۲ میلادی معین الدین چشتی درباره عظمت امام حسین به زبان فارسی اشعاری گفت که حقیقت اسلام را بیان کرد :

شاه است حسین بادشاه از است حسین. سر داد نداد دست در دست یزید

حقا که بنای با اله است دین است حسین دین پناه است حسین

در قرن نوزدهم روضه خوانی به شکل نوحه ، سوز، مرثیه  و سلام بر گزار می شد در  تمام کوچه های شهرلکھنو شعرا وجود داشتند اغلب اشعارآنھا در مدح امام حسین علیه السلام بوده است ۔

 شما افراد متعدد از اقوام مختلف را مشاهده می کنید که در باره امام حسین علیه السلام اشعار سرودند بنابر این ایشان  برای همه اقوام وملت ها ست

اشعار بسیار معروف،« گھبراتے گی زینب»  که امروز در همه جا در هند و پاک خوانده می شود از یک شاعر هندو است. ( اين يک نوحه است که در هندوستان و پاکستان کرفداران زيادی دارد)

وی خطاب به مسلمانان امروز می گويد:  ای مسلمانان امروز با ۳۰ هزار دشمن( لشکر يزيد) باشید  یا با ۷۲ نفر شهیدان کربلا اختیار با شماست.  ما باید کسانی که گمراه شده اند آنان را به امام حسین آشنا کنیم چون امام حسین مال همه انسانهاست همه انسانها مال امام حسین هستند۔

 بزرگترین پیام امام حسین در مقابل ظلم و ستم سر خم نکردن است امروز نیز ایشان در قلب ما زنده و جاوید است و تا روز قیامت نظیرش نخواهد آمد.

پروفسور اختر الواسع يکی ديگر از سخنرانان اين وبينار می گويد:

برای بنده موجب خوشحالی و سعادتمندی است که دانشگاه المصطفی ویبنار بین‌المللی با موضوع  امام حسين (ع)برگزار می‌کند. المصطفی اگر چه هر سال سیمنار برگزار می‌کرد ولی به خاطر بیماری کرونا نتوانست مانند سال‌های گذشته کار خویش را ادامه دهد اما با تغییر اوضاع برنامه خویش را به نحوه دیگری دارد انجام می دهد ، کار اقوام برزگ همینگونه است.

از نظر تاریخ اسلام اولین ماه سال هجری ماه محرم است  ماه محرم ماه فداکاری است و این هم جالب است که آخرین ماه سال ذی‌الحجه  نیز ماه قربانی حضرت اسماعیل علیه السلام می باشد اما قربانی که ما آن را  ’’ذبح عظیم‘‘ می نامیم  فداکاری ماه محرم سال ۶۱ هجری است که امام حسین با خویشاوندان و اصحاب خویش انجام داد  که بر اساس خواهشات نفس نبود وهچنین برای دستیابی به حکومت نبود بلکه به خاطر بر افراشتن پرچم توحید در جهان بود وبرای اینکه  نظام اسلام به ملوکیت کشیده نشود من همواره می‌گویم و امروز هم می‌گویم که امام حسین قصد جنگ  نداشت به خاطر اینکه وقتی لز سوی دشمن در محاصره قرار گرفتند فرمود ما را بگذارید از اینجا برویم اما فتنه پردازان و مخالفان امام حسین اجازه نمی دادند که بدون بیعت با یزید از جای خود حرکت نماید همانطور که در تاریخ آمده است فرمود: بگذارید من به سوی کشورهند بروم (اگرچه من در سند آن یقین ندارم اما اگر گفته هم  باشد باز هم هیچ شبه ای در آن وجود نداره اولا به خاطر اینکه هندوستان سرزمینی بوده است که اعراب به آن کاملاً آشنایی داشت)۔

دوم این است که همین سرزمین بوده است که جد بزرگوارش رسول خدا درباره آن فرموده است  ’’من از هند احساس آمدن هوای خنک می کنم‘‘

علامه اقبال این مطلب را دریک شعر سروده است که مفهومش این است: از سرزمینی که سردار عرب  احساس خنکی هوا می کرد  وطن من است وطن من است...

 بنا بر این اگر امام حسین علیه السلام آرزوی آمدن به هندوستان می کرد جای تعجب نیست ولی  دشمنان سخنانش را نپذیرفتند

من می‌گویم ایشان از مدینه برای جنگ بیرون نیامده بود و دلیل آن نیز دارم و دلیلش این است  که اگر انسان برای جنگ بیرون می آید فرزندان خردسال و زنان ، خواهران و دختران خویش را به همراه خود نمی آورد با اینکه ایشان همراه خانواده بیرون آمد اما وقتی  جنگ بر او تحمیل شد رو به عقب بر‌نگرداند ودر میدان نبرد ثبات قدم نشان داد چون پسر شیر خدا بود گرچه در آخرباعث شهادت خویشاوندان و نزدیکانش او شد و باعث اسیر شدن خانواده اش گردید اما با باطل بيعت نکرد بلکه با افتخار جان خویش را در راه خدا  تقدیم  کرد که درجهان نظیر ندارد واقعا امام حسین رضی الله عنه پیرو حق بود۔

به این نکته نیز توجه لازم است که درحماسه آفرینی داستان کربلا همراه امام حسین ویاورانش دختر حضرت علی وفاطمه یعنی حضرت زینب و دیگر خانواده و نیز سهیم و شریک بودند۔ حضرت زینب بازماندگان حسینی را سازماندهی کرد و از کربلا تا دمشق سفر نمود و در تاریخ اسلام اولین پیغام عزاداری امام حسین را به دمشق  برد و اهداف بلند امام حسین تا کاخ یزید رساند بنابراین ما همراه امام حسین و دیگر شهیدان کربلا حضرت زینب و دیگر زنان مطهرات را فراموش نمی کنیم زنان ما باید این خانم بزرگ را الگوی خویش قراردهند و درس عفت و استقامت را از او یاد بگیرند  اصیل ترین پیغام کربلا همین است که ما باید اخذ کنیم مردم خیال می‌کنند که با شهادت امام حسین و اصحابش شامیها فاتح شدند ولی فتح با کشتن و خون ریختن به دست نمی‌آید ۔ هدف امام حسین بیعت نکردن بود وهدف یزید  بیعت گرفتن بود وپیروزی رسیدن به هدف است  امام  دست نداد سر داد و این گونه هدف خویش را زنده نگه داشت امروز هیچ کس در جهان ملوکیت را نمی پذیرد زیرا امام حسین با شهادت خویش پرده را از چهره مکروه ملوکیت کنار زد که نظیر ندارد.

قیام امام حسین  بر علیه ظلم ، استبداد و بی‌عدالتی ها بوده است  و همچنین بر علیه کسانی که بر خلاف رضای الهی  گام بر می‌داشتند تا برای جهانیان آشکار گردد که اسلام حقیقی اسلام حسین است نه اسلامی که یزید ادعای آن را دارد.

امروز لازم است که ما به خاطر وجود عدل وانصاف وبرای سر بلندی اسلام وبرای حمایت مظلومان به امام حسین ابراز عشق و محبت کنیم.

من در آخر دعا می کنم که دانشگاه المصطفی در پیام رسانی اهداف امام حسین گامهای بيشتری وردارد تا جهانيان بيشتر آگاهی بدست بيلورند.

يکی ديگر از سخنرانان رايزن محترم فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ايران در هندوستان جناب اقای ربانی در طی سخنرانی خود در باره علل جهانی وفرامذهبی بودن نهضت امام حسین به نکات ذیل اشاره نمود.

1. ناجی بودن امام و تنوع قومی: در کنار یاران و اصحاب امام حسین افرادی به چشم می خورند که قبلا از ادیان دیگر یا ازدشمنان ایشان بودند بترتیب وهب کلبی مسیحی تازه مسلمان وحرابن یزید رحاحی که قبلا از فرماندهان سپاه دشمن بود را می توان نام برد که توسط امام نجات يافتند چون امام حسین ’’ سفینۃ النجاۃ ‘‘است.

2. مبتنی بودن نھضت امام حسین بر فطرت:  امام حسین علیه السلام به پیام فطری دعوت نمود که عبارتند از عدالت، آزادی، حق گویی، مبارزه با فساد و۔۔۔۔۔ این برای ھمه انسانھاست چه مسلمانان باشند وچه غیر آنان به همین جهت افراد غیر مسلمانان به او علاقه خاصی دارند حتی کتاب ھای نیز درباره او نوشته اند۔

3. همزیستی شیعیان با ادیان دیگر۔

در شبه قاره آسیا شیعیان با مختلف مذاهب ادیان زندگی می کنند این باعث شد که آنان به امام حسین وھدفش آشنا شوند ودر مراسمی که دریاد او برگزار می شود شرکت کنند بنابر این در عراق مسیحیان ودر ایران ارمنیھا ودر ھندوستان  اهل سنت،ھندوھا و سیکھ ھا نیز در مراسم عزاداری شرکت می کنند حتی شعراء هندو وسیکھ نوحه سرایی نمودند نخست وزیر فعلی هند در تویتر با بزرگی از نهضت عاشورای حسینی یاد کرد ۔

 

 

آخرين سخنران اين وبينار آقای پرمود کرشنم بودند. ايشان خطاب به دوستداران امام حسين گفت:

دوستان در تمام جهان و در تمام تواریخ فداکاری وشهادت امام حسین(ع) و عشق و ارادت به او نظیری ندارد اما سوال این است که امام حسین در جنگ کربلا پیغامی که به همه جهانیان داده است چیست؟

پیغام امام حسین سکوت نکردن در مقابل ظلم و استبداد است بنا بر این اسلام نام گناه کردن نیست، اسلام زورگویی نیست، اسلام کشت وکشتار نیست، بلکه انسانیت اسلام است، شیطنت وحیوانیت اسلام نیست پیام امام حسین خیلی واضح و آشکار است پیام امام حسین تنها برای مسلمانان نیست بلکه برای همه انسانها و برای همه جهانیان است اگر پیام ایشان برای یک قوم خاصی  بود هرگز نمی فرمود: مثل من مثل تو را بیعت نمی‌کند همین جمله  به ما می فهماند که جنگ ونزاع او با یزید شخصی  نبوده است ایشان نزاعی با کسی نداشت بلکه این جنگ عقاید و افکاربود، جنگ آيدولوژی بوده است  به همین جهت فرمود مثل من مثل تو را بیعت  نمی‌کند به همین سبب شما در هر گوشه دنیا که می‌روی در خانه‌ها حسین را می‌بینی یزید دیده نمی‌شود امروز مردم نام فرزندان خویش را به نام یزید نمی‌گذارند این بزرگ‌ترین پیروزی امام حسین است.

 


١٤:٠٩ - سه شنبه ٢٥ آذر ١٣٩٩    /    شماره : ١١٤٨٩٨    /    تعداد نمایش : ٣٩٢



خروج